Het gebruik is te marginaal

24-10-2011 Print this page

B9 10323. Rechtbank Breda, 19 oktober 2011, HA ZA 10-2294, Chinalux SA tegen Seminvest Investments B.V. (met dank aan Paul Steinhauser, Arnold+Siedsma).

Eindvonnis na tussenvonnis van 6 april 2011. Eiser Chinalux vordert het verval en de doorhaling  doorhaling voor de Benelux van gedaagdes internationale beeldmerk ICEBERG (voor horloges). Gedaagde stelt het beeldmerk echter  normaal gebruikt te hebben en stelt dat sprake is van heilung, maar slaagt er niet in om dat ook daadwerkelijk te bewijzen. “Het beeldmerk wordt slechts op een gering deel van (alleen) de dameshorloges aangebracht.(…) Uit de stukken blijkt veeleer dat het woordmerk ICEBERG op de horloges als onderscheidend teken wordt gebruikt om daarmee de identiteit van de oorsprong van de horloges te waarborgen.” De vordering tot vervallenverklaring van het beeldmerk ICEBERG wordt derhalve toegewezen. Tentamenvraag: als te marginaal (of te banaal) niet goed genoeg is, is gewoon marginaal of banaal dat dan wel?

2.5. De rechtbank kan op grond van de door Seminvest bij akte overgelegde stukken vaststellen dat Benson Trade vanaf 1 augustus 2008 wederverkoper voor ICEBERG horloges in Nederland is. Uit die stukken blijkt slechts één bestelling bij Green Vision van in totaal 15 dameshorloges (drie modellen maal 5 stuks) met het beeldmerk ICEBERG, die Benson Trade medio november 2008 in Nederland heeft ontvangen. Uit die stukken blijkt  niet dat die modellen zijn verkocht. Evenmin blijkt van meer inkooporders voor dameshorloges met het beeldmerk ICEBERG ten behoeve van verkoop in Nederland of de Benelux. Bewijs van gebruik van het beeldmerk ICEBERG in Nederland of de Benelux door anderen dan Benson Trade is in die stukken ook niet te vinden. In het door Benson Trade genoemde artikel d.d. 19 februari 2009 in “De Juwelier” wordt alleen het woordmerk  ICEBERG gebruikt en niet het beeldmerk. In de vol gens Benson Trade door haar in november 2008 ten behoeve van promotie gemaakte en gebruikte modelsheet ligt de nadruk op het woordmerk ICEBERG dat in grote letters op de sheet voorkomt. Het beeldmerk ICEBERG wordt niet benadrukt. Het komt slechts op een drietal dameshorloges voor, terwijl het merendeel van de dameshorloges op de sheet alleen het woordmerk ICEBERG bevat.

2.6. De rechtbank is op grond van deze feiten van oordeel dat het bewijs van “normaal gebruik” niet is geleverd. Het beeldmerk wordt slechts op een gering deel van (alleen) de dameshorloges aangebracht. Het beeldmerk wordt ook niet benadrukt in reclame-uitingen of anderszins. De verkoopcijfers van de dameshorloges met het beeldmerk ICEBERG in Nederland zijn nihil of marginaal. Uit de stukken blijkt veeleer dat het woordmerk ICEBERG op de horloges als onderscheidend teken wordt gebruikt om daarmee de identiteit van de oorsprong van de horloges te waarborgen. Het gebruik van het beeldmerk ICEBERG voor horloges in Nederland, zowel op het product zelf als op promotiemateriaal, is te marginaal om van “normaal gebruik" te kunnen spreken. Daarbij is mede in aanmerking genomen dat de ICEBERGhorloges geen uiterst exclusieve of zeer kostbare horloges zijn.

2.9. Uit het vorenstaande volgt dat dc vordering van Chinalux tot vervallenverklaring van het beeldmerk ICEBERG behoort te worden toegewezen.

Lees het vonnis hier.