In het kader van liefdadigheidsacties

30-09-2011 Print this page

B9 10206. Staatscourant, 2011, Nr. 17469. Reclamerecht. Regeling van het Commissariaat voor de Media (…) in verband met vermijdbare uitingen in het kader van liefdadigheidsacties (Regeling liefdadigheidsacties). Nadere regels en invulling reclamebepalingen uit de Mediawet 2008 en het Mediabesluit 2008. Onder andere:

Artikel 4 Toegestane uitingen Onverminderd het bepaalde in de artikelen 9 tot en met 14 van het besluit zijn vermijdbare uitingen in het media-aanbod in het kader van een liefdadigheidsactie toegestaan, voor zover 

a. de vermijdbare uitingen uitsluitend zijn opgenomen in media-aanbod waarin wordt opgeroepen tot het leveren van een bijdrage aan het goede doel waarop de liefdadigheidsactie betrekking heeft;

b. uitsluitend namen van bedrijven of instellingen worden getoond of vermeld die een bijdrage leveren ten behoeve van het goede doel waarop de liefdadigheidsactie betrekking heeft;

c. de uitingen niet op overdreven of overdadige wijze plaatsvinden, en geen wervend en daardoor verkoopbevorderend effect hebben of in een wervende context worden gedaan;

d. de liefdadigheidsactie niet bestaat uit het aanbieden ter afname van een product of dienst, tenzij het betreffende product of de betreffende dienst niet in de handel verkrijgbaar is en in het kader van de betreffende actie wordt aangeboden door een andere partij dan een publieke media-instelling;  

e. geen sprake is van aanhakende reclame; en

f. de uitingen plaatsvinden gedurende een tijdspanne van ten hoogste een week, behoudens uitzonderlijke gevallen waarin, gelet op de aard van de actie, aannemelijk is dat de liefdadigheidsactie niet kan slagen als vermijdbare uitingen niet langer dan een week kunnen worden gedaan.

Lees de regeling hier (inwerkingtreding 15 oktober).