Het publiek zal de woorden verstaan als ‘slimme media’

31-05-2012 Print this page

B9 11286. Rechtbank Amsterdam, 30 mei 2012, HA ZA 11-2850, Akse Media B.V. & Smart Media B.V. tegen Smart Media Publishing Holland B.V. (met dank aan Naomi Ketelaar en Gregor Vos, Klos Morel Vos & Schaap).

Merkenrecht. Eiseres Akse stelt dat gedaagde SMP door het gebruik van het onderste beeldmerk en de aanduidingen Smart Media en Smart Media Publishing (Holland) inbreuk maakt op haar eigen Smart Media-beeldmerken (de bovenste twee afgebeelde merken).

De inbreukvorderingen worden afgewezen. ‘Smart Media’ is naar mening van de rechtbank (en het BBIE) beschrijvend voor uitgeefdiensten. Nu de overeenstemming zich beperkt tot de woordelementen 'smart' en 'media' en de gebruikte beeldelementen niet overeenstemmen, is van verwarringsgevaar derhalve geen sprake. “Het in aanmerking komende publiek zal de woorden ‘Smart Media’ verstaan als ‘slimme media’. De woorden ‘Smart Media’kunnen zodoende dienen tot aanduiding van kenmerken van de desbetreffende waren en diensten, zodat zij geen merkenrechtelijke bescherming genieten.” Ook van inbreuk ‘sub d’ is geen sprake. Akse stelt dat het gebruik door gedaagde van haar handelsnaam in het colofon  gebruik anders dan voor waren of diensten oplevert, maar gesteld noch gebleken is dat door dat gebruik onrechtmatig voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van de merken van Akse.

De stelling van gedaagde dat het merk van eiseres Akse  vervalen is wegens niet-gebruik wordt afgewezen: “Zowel het moment dat SMP dit verweer inriep en de vordering in reconventie instelde als het moment waarop de zaak ter zitting werd behandeld, zijn gelegen vóó’r het moment waarop er vijf jaren zijn verstreken na de datum van inschrijving.” 1019h proceskosten eiseres Akse: €29.917,85.

Lees het vonnis hier.