Hoofd Jan Smit geweigerd als merk

05-01-2024 Print this page
Auteur:
Birgit Kunst-Verboon
B916629

Via RTL: "Het gezicht van Jan Smit is geweigerd als merk door het EUIPO omdat het niet onderscheidend genoeg is. De meeste van de ongeveer 450 miljoen inwoners van de EU kennen Jan Smit niet. De doorsnee Europese consument ziet (...) slechts de afbeelding van het hoofd/gezicht van een (jonge) man, maar niet per se dat van Jan Smit. Met andere woorden een 'face in the crowd', schrijft het EUIPO.

Het verweer van de zanger dat hij bekend is vanwege zijn optredens op tv in Nederland en Duitsland en het Eurovisie Songfestival haalde niets uit. Ook zijn nummer 1 hits en 15 miljoen views op YouTube maken het rechtenbureau niet uit. Het rechtvaardigt 'op geen enkele wijze de conclusie' dat zijn afbeelding in alle lidstaten bekend is.

[...] 

Een merkregistratie biedt wel wat extra's, maar is volgens Bas Kist niet nodig. "Kijk naar Ronaldo, of kijk naar Messi - die hebben ook geen merkrecht", legt hij uit. Zij sluiten hun deals af op basis van hun portrechtrecht. En dankzij dat recht is het ook niet toegestaan om gastendoekjes, servetten, plaids of zelfs een citruspers te laten bedrukken met het hoofd van Jan Smit, zegt Kist. "

 

Lees het volledige bericht hier 

 

Afbeelding: Door DjurvinH - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=59396873