Ilovealdi.com: liefde voor Aldi bekoeld

06-07-2015 Print this page
B913900

Theo Visser, Novagraaf: "De Amerikaan Chris Huff registreerde de domeinnaam ilovealdi.com naar eigen zeggen uit liefde voor de bekende supermarktketen. Het van oorsprong Duitse Aldi doet actief aan merkbescherming en was niet blij met dit ongeautoriseerde gebruik van haar merk. Toen sommatie geen effect sorteerde, besloot Aldi een UDRP-procedure te starten bij het WIPO (World Intellectual Property Organization) om dit domeinnaamgeschil te beslechten. [...]

Met betrekking tot het eerste vereiste is de arbitrage-afdeling van het WIPO van mening dat de domeinnaam sterk gelijkend is aan het merk Aldi.

Vervolgens beoordeelde de arbitragecommissie het legitieme belang van Huff in ilovealdi.com. Volgens Huff ligt zijn legitieme belang erin dat hij zijn liefde voor Aldi wil delen met gelijkgestemden, zonder commerciële intenties. De site is echter sinds de registratie ruim drie jaar geleden niet gebruikt, op één post na. In die post is Huff ook nog eens onduidelijk over zijn motieven voor de site, waarop de commissie oordeelt dat er geen sprake is van legitiem belang.

Tenslotte moet kwade trouw aannemelijk worden geacht. Van kwade trouw is bijvoorbeeld sprake op het moment dat de domeinnaamhouder de domeinnaam heeft geregistreerd en/of gebruikt met slechte intenties. Dit kan zijn het tegenwerken van of onterecht meeliften op het succes van een merk.

Hoewel Huff aangaf de site te willen gebruiken om zijn waardering voor Aldi te uiten, heeft hij dit in de praktijk niet gedaan. Passief gebruik van een website is een reden om kwade trouw aan te nemen, en in dit geval is de commissie dan ook van mening dat Huff de domeinnaam te kwader trouw geregistreerd en in gebruik heeft.

Aldi wordt in het gelijk gesteld en de uitspraak luidt dat ilovealdi.com moet worden overgedragen aan de supermarktketen."

Lees hier meer.