IPAD versus iPad op het Chinese vasteland

07-03-2012 Print this page

B9 10896. Bas Kist, Chiever: IPAD versus iPad op het Chinese vasteland. NRC, maart 2012.

Via een omweg verwierf Apple het wereldwijde recht op de merknaam iPad. Maar China viel buiten de deal, zegt de Taiwanese verkoper. En die claimt nu ook nog alle rechten terug. 

De kans dat je in China veel iPads in een koffiebar tegenkomt, is op dit moment niet groot. De reden is dat Apple het in China aan de stok heeft met Proview, een Taiwanese producent van flatscreens en computers. Proview claimt de erkrechten te bezitten op de naam IPAD en probeert nu de import van Apple iPads aan de Chinese grens tegen te houden.

In 2001, ver voordat de eerste iPad op de markt kwam, registreerde Proview de merknaam IPAD in een aantal Aziatische landen, waaronder China. De naam zou staan voor Internet Personal Access Device. In 2009, ter voorbereiding van de introductie van de iPad in het Verre Oosten, begon Apple onderhandelingenmet Proview over de overname van het merk IPAD in Azië. Omgeen slapende honden wakker te maken, liet Apple de gesprekken met de Taiwanezen voeren via een tussenpersoon, het bedrijf IP Application Development.

In december 2009, kort voor de wereldwijde lancering van de iPad1, tekende Proview Taiwan een overeenkomst, waarmee het de ‘wereldwijde rechten’ op het merk IPAD aan Apple’s stroman overdroeg voor het luttele bedrag van 55.104 dollar. Kort na de deal verkocht de tussenpersoon de rechten snel door aan Apple, waarmee voor de Amerikanen de weg vrij leek voor de introductie van de iPad in Azië.

Echter, kort voordat de eerste iPads in 2010 op de markt moesten verschijnen, bleek dat Proview het begrip ‘Wereldwijde Rechten’ enigszins beperkt uitlegde. Volgens Proview viel het vasteland van China buiten de deal omdat de merkrechten in China niet op naam van het Taiwanese Proview stonden, maar op naam van het Chinese dochterbedrijf Proview Shenzhen. Alleen dit bedrijf kon de Chinese rechten overdragen, en dat had nergens voor getekend, stelde Proview. Natuurlijk, het was niet de bedoeling om Apples iPad uit China te weren, maar een passende vergoeding was op z’n plaats. In de media verschenen berichten dat Proview bij Apple een claim had ingediend van 1,6 miljard dollar.

Inmiddels zijn beide bedrijven verwikkeld in een complex juridisch gevecht bij verschillende Chinese rechtbanken. Onlangs heeft de strijd zich uitgebreid naar de Verenigde Staten, waar Proview Apple nu aanvalt omdat Apple bewust zou hebben verzwegen dat IP Application Development namens Apple onderhandelde. Als we geweten hadden dat Apple erachter zat, hadden we sowieso nooit enig recht overgedragen, aldus Proview. Apple is niet het enige bedrijf dat in China problemen ondervindt met zijn merken. Basketballegende Michael Jordan spande in februari een zaak aan tegen Qiaodan Sports, dat zijn naam in China geregistreerd heeft. En vorige week nog verloor het Franse modehuis Hermes een rechtszaak tegen het bedrijf Dafeng Garments Factory, dat de merkrechten bezit op de Chinese vertaling van de naam Hermes. Dat de Fransen in deze zaak al vijftien jaar vechten voor hun naam in China, zal Apple niet vrolijk stemmen.