Jaarverslag 2016 Stichting Reclame Code

06-06-2017 Print this page
B914991

In het jaarverslag 2016 van Stichting Reclame Code valt onder meer te lezen dat in totaal er 3.696 klachten en meldingen zijn ontvangen. De klachten die in 2016 zijn ontvangen en inhoudelijk zijn beoordeeld, hebben tot 1.284 beslissingen van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie c.q. het College van Beroep geleid. In 435 beslissingen (34%) is geoordeeld dat de regels zijn overtreden en is de klacht toegewezen. In 837 beslissingen (65%) was er geen sprake van een overtreding en is de klacht afgewezen.

De Top- 3 reclame-uitingen waarover in 2016 de meeste klachten zijn ingediend zijn:


  1. Billboard en website reclame voor kleding. Volgens de klachten was dat er in de reclame gebruik werd  gemaakt van subjectieve normen (gebruik stereotypen man/vrouw, goede smaak en fatsoen, lichamelijke/geestelijke gezondheid) en strijd met wet (discriminatie). Er zijn 106 klachten ingediend. Beslissing: afwijzing en gedeeltelijke aanbeveling.

  2. Televisiereclame voor een elektronische sigaret. Volgens de klachten betrof het hier misleiding van kinderen en jongeren. Aantal klachten: 51. Beslissing: aanbeveling.

  3. Billboard reclame voor een erotische dienst. Volgens de klachten was de reclame in strijd met subjectieve normen (bloot/seks). Er zijn over deze reclame 46 klachten ingediend. Beslissing: aanbeveling.

 

Het volledige jaarverslag kan hier worden geraadpleegd.