B9 11897. Brief van minister Kamp (EZ) aan de Tweede Kamer over de geannoteerde agenda voor de Telecomraad die in Brussel op 20 december 2012 gehouden gaat worden.
Kamerbrief met onder meer aandacht voor het EU-voorstel voor wijziging van de richtlijn hergebruik overheidsinformatie.
“Er zijn nog enkele punten te bespreken. Het voornaamste discussiepunt gaat over de tarieven die overheden in rekening mogen brengen voor de informatie die beschikbaar wordt gesteld voor hergebruik. (…) “Een ander groot discussiepunt was de uitbreiding van de reikwijdte van de richtlijn naar musea, archieven en bibliotheken. Nederland wilde geen dwingende Europese regels voor hergebruik van (digitaal) cultureel erfgoed. Er bleek echter geen blokkerende minderheid van lidstaten om de uitbreiding van de richtlijn tegen te houden, of te beperken tot alleen de grote musea, archieven en bibliotheken. Wel zijn de spelregels voor erfgoedinstellingen mede dankzij Nederlandse beïnvloeding gematigd: Erfgoedinstellingen hoeven gedigitaliseerde werken waarop (nog) auteursrecht rust niet vrij te geven voor hergebruik, zij mogen meer rekenen dan de marginale (verstrekkings)kosten en zij mogen voor digitalisering van collecties exclusieve contracten sluiten met bedrijven voor een langer periode dan andere overheidsinstellingen.”
Lees hier meer.