Met een romige crème van moderne slavernij II

09-02-2012 Print this page

B9 10774. Kamerstukken Tweede Kamer. Reclamerecht. Antwoorden minister Kamp (SZW) op de Kamervragen van de leden Van Hijum en Koopmans (CDA) over de advertentie “Hollandse asperges met een romige crème van moderne slavernij”.

Kunt u zich de antwoorden herinneren van 22 december 2011 op vragen over advertentie “Hollandse asperges met een romige crème van moderne slavernij” [In hoeverre is deze advertentie afgestemd met de aspergetelers?], waarin u aangeeft dat de campagne op 2 december is gestopt en eenmalig was? Kunt u verklaren waarom de betreffende advertentie in de meest recente uitgave van het tijdschrift „Glossy‟ (januari 2012) opnieuw opduikt? Welke doelgroep heeft de rijksoverheid met deze specifieke advertentie willen bereiken?

Antwoord: De advertentie had niet geplaatst moeten worden. Ik heb het bureau dat de campagne in opdracht van mij uitvoerde, op 2 december 2011 opdracht gegeven om alle nog niet geplaatste advertenties direct stop te zetten. Deze advertentie is helaas niet stopgezet. Ik ben daarover niet geïnformeerd. Ik heb het bureau daar op aangesproken. (…) Er komen geen advertenties meer. De campagne heeft in totaal 79.490 euro gekost. Er is geen effectonderzoek gedaan naar deze campagne, mede omdat de campagne vroegtijdig is stopgezet.

Lees alle vragen en antwoorden hier.