Niet één enkel document

12-08-2011 Print this page

B9 10026. EOB, Opposition Division, 27 april 2011, Oppositie Airbus SAS tegen EP B1-1308746, The Boeing Company. (met dank aan Michiel de Baat, Arnold+Siedsma).

Oppositiebeslissing EOB. Alle uitspraken van het EOP zou helaas wat te ver voeren, maar deze beslissing van de oppositieafdeling is het vermelden waard.

Als meest nabije stand van de techniek wordt namelijk door de oppositieafdeling uitgegaan van niet één enkel document, maar van meerdere documenten(D5, D8, D9, D10). Deze documenten beschrijven gezamenlijk 1 systeem (het zogenaamde AIME systeem) dat als vertrekpunt voor de problem solution approach wordt gehanteerd. De ratio van de oppositieafdeling lijkt hierbij te zijn dat de documenten naar elkaar verwijzen (zie laatste regel, eerste paragraaf onder 2.3.4 van de beslissing) en zodoende toch één geheel vormen. Deze beslissing is voor octrooiadvocaten zeker interessant. De Haagse rechtbank past doorgaans ook de problem solution approach toe om de inventiviteit van een octrooi te beoordelen, en moet daarbij dus de meest nabije stand van de techniek als most promising springboard vaststellen. 

Ook interessant: zie onder 16. van de Minutes. De Opponent maakt bezwaar tegen een afhankelijke conclusie (conclusie 3) op basis van ‘extension of subject matter’. Dit bezwaar wordt overgenomen door het EOB en leidt dus tot aanpassing van de afhankelijke conclusie. Een dergelijke aanpassing van een afhankelijke conclusie kan tot enorme kosten leiden bij de octrooihouder (i.v.m. de registratie in de respectieve EP landen), die m.i. niet in verhouding staan met de winst aan rechtszekerheid.

(Enige achtergrond informatie: tussen Airbus en Boeing loopt ondertussen een langdurige (thans 8 jaar) octrooi-oorlog in Europa. Dit is ongeveer het 200ste Europese octrooi van Boeing dat geopponeerd is door Airbus. In een groot aantal van die zaken is ook Appeal aangetekend. De succesrate van Oppositie is normaal als volgt: in 33% van de gevallen wordt de oppositie afgewezen (en blijft het octrooi ongewijzigd overeind), in 33% van de gevallen wordt het octrooi volledig vernietigd en in 33% van de gevallen blijft het octrooi gewijzigd overeind. In de Boeing-Airbus ruzie blijkt dat Boeing in 90%-95% van de gevallen het (gewijzigde) octrooi behoudt.)

Lees de beslissing hier, de minutes van de oral proceedings hier (tegen de beslissing is geen beroep ingesteld).