RCC houdt zich bij haar leest, Stichting Reclame Code kijkt verder

18-01-2018 Print this page
B915247

IER, 201761, 2017-6, p. 431, P. Ancion-Kors: "Aflevering 4 van het tijdschrift IER opent in het “Vizier” met de boodschap: RCC, houd je bij je leest.
Het stuk behandelt op 1 pagina een uitspraak van de Reclame Code Commissie uit 2016 over een reclame-uiting op YouTube (dossier 2016/00359). Het betrof hier een klacht tegen de inhoud van een zogenaamde “preroll”: een advertentie die voorafgaand aan een video wordt getoond. Een dergelijke advertentie wordt net als andere reclame-uitingen getoetst aan de Nederlandse Reclame Code. En ook bij deze uitingen geldt als uitgangspunt dat de verantwoordelijkheid voor de inhoud van een reclame-uiting in beginsel bij de adverteerder ligt. Als die inhoud door de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht als misleidend of smakeloos wordt beschouwd, dan krijgt de adverteerder een aanbeveling om het voortaan niet meer op die manier te doen. Dat is ook gebeurd in het besproken dossier. In die zin niets nieuws onder de zon.
Wat deze zaak interessant maakt, en wat vermoedelijk de reden is dat IER er ruim 1 jaar na dato nog mee opent, is dat bij het adverteren op een vrij toegankelijk online platform als YouTube, waarop elk gewenst moment door jong en oud video’s kunnen worden bekeken, de vraag om de hoek komt kijken hoe je omgaat met de naleving van doelgroepbeperkingen (zoals m.b.t. kinderen) die in zelfregulering zijn vastgelegd."