Symptoomreclame

24-06-2011 Print this page

B9 9843. Kamerstukken Tweede Kamer. Kamerbrief van de Minister van VWS betreffende symptoomreclame.

Reclamerecht. Met deze brief informeer ik u over het onderwerp ‘symptoomreclame’. Mijn ambtsvoorganger heeft toegezegd u van de voortgang op de hoogte te zullen houden. Met deze brief voldoe ik aan die toezegging.

In het najaar van 2009 liet een uitzending van Tros Radar zien hoe een marketingstrategie rondom een ziektebeeld tot stand werd gebracht. Voor een relatief onschuldige aandoening werd een onderzoek(je) verricht en werden de resultaten van dit onderzoek actief naar buiten gebracht. Het ‘nieuws’ verspreidde zich snel; binnen korte tijd werd het bericht door diverse media opgepakt.  (…) Het leidde tot maatschappelijke verontwaardiging die zich uitte in een oproep tot het instellen van een verbod op symptoomreclame. De Consumentenbond verzamelde hiervoor in een mum van tijd circa 20.000 handtekeningen. Al snel werd duidelijk dat het onmogelijk is een dergelijk verbod te realiseren. Er is nauwelijks een scheidslijn te trekken tussen informatie en reclame.

Toch hebben de zelfregulerende partijen op het gebied van geneesmiddelenreclame, de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG), de handschoen opgepakt om te bezien of en zo ja hoe nadere verduidelijking en aanscherping van de bestaande regels en normering mogelijk is. (…) Resultaat: Leidraad Informatie UR(=Uitsluitend Recept) Geneesmiddelen.

De CGR en de KOAG hebben op basis van de rondetafelbijeenkomsten een Leidraad geformuleerd (zie bijlage). In deze Leidraad wordt ingegaan op de vraag aan welke eisen een informatieve uiting waarin (mede) gesproken wordt over receptplichtige geneesmiddelen, moet voldoen. De Leidraad is na een half jaar proefdraaien per 1 april 2011 van kracht geworden. De Leidraad beoogt verantwoorde informatievoorziening over receptplichtige geneesmiddelen aan patiënten en consumenten te realiseren. De Leidraad is van toepassing op alle informatie over receptplichtige geneesmiddelen gericht op het publiek, van patiëntenbrochures tot algemeen toegankelijke websites. Het half jaar proefdraaien is tevens benut om al bestaande uitingen aan te passen aan de gewijzigde Leidraad. De CGR en KOAG hebben aangegeven de werking van de Leidraad te monitoren.

Het ziet er naar uit dat de farmaceutische bedrijven zich goed aan de nieuwe Leidraad houden. Gezonde Scepsis (een initiatief van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik) is onlangs nagegaan of bepaalde websites conform de Leidraad zijn.

Eind 2009 constateerde Gezonde Scepsis nog dat zeventien van de zesentwintig onderzochte websites over specifieke aandoeningen van farmaceutische bedrijven niet voldeden aan de wet- en regelgeving voor publieksreclame.

Onlangs toetste Gezonde Scepsis deze zeventien websites aan de nieuwe Leidraad en constateerde dat alle farmaceutische bedrijven zich nu daaraan conformeren.

Ik ga er van uit u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd.

Lees de gehele brief + leidraad hier.