Vrijdagmiddagberichten

27-05-2011 Print this page

B9 9726. Nieuwe brochure aanhakende reclame CvdM: Het Commissariaat voor de Media heeft geconstateerd dat het voor de publieke omroepen niet in alle gevallen helder is wanneer er sprake is van aanhakende reclame. Met de nieuwe brochure Aanhakende reclame wil het Commissariaat de omroepen daarom nader informeren over de reikwijdte van het verbod op aanhakende reclame en de zorgplicht van de omroepen. Lees hier meer.

BOF bericht: Copyrightindustrie EU. Het afgelopen jaar organiseerde de Europese Commissie besloten bijeenkomsten voor de content-industrie en internetproviders. Deze stakeholders zouden moeten samenwerken om internetpiraterij te stoppen, zo redeneerde de Commissie. Inmiddels is het project afgerond en heeft de Commissie een verslag gepubliceerd. De conclusie? Internetcontrole staat nog steeds hoog op het verlanglijstje van de contentindustrie. Er is veel besproken en het verslag (PDF) is lezenswaardig, maar één onderwerp was in het bijzonder interessant: de vraag of internetpiraterij kan worden gestopt met technische maatregelen. Lees hier meer.

The Walt Disney Co. has withdrawn its application to trademark the phrase "SEAL Team 6." The entertainment company stepped back after the Navy moved to protect the naming rights for the unit of elite operatives that killed terrorist leader Osama bin Laden. Disney sought the trademark rights on May 3, two days after operatives raided a luxury compound in Pakistan and killed the mastermind of the 9/11 attacks. Lees hier meer.

Financiële diensten, reclame. Staatsblad 2011 Nr. 248. Wet van 12 mei 2011 tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht en enige andere wetten (Wijzigingswet financiële markten 2010). Regels met betrekking tot de uitbreiding van de vrijstellingsmeldingen en voorschriften met betrekking tot de vorm en de inhoud daarvan. Lees hier meer.

IE-disclamer formatbemiddelaar Absolutely Independent: "Whenever we look at a new program proposal, we automatically respect your intellectual property rights. However, we cannot sign Non-Disclosure or Confidentiality Agreements simply because we receive hundreds of ideas per year and some may even be similar to yours. But there is no need for concern. After all, our business depends on good ideas!"

Joop Schafthuizen, de vroegere partner en zaakwaarnemer van de volksschrijver, vraagt de rechter een dwangsom van 100.000 euro per overtreding op te leggen als uitgeverij Van Oorschot het derde deel van de biografie van Gerard Reve publiceert. Schafthuizen vindt de inhoud van het boek te kwetsend. ‘Het derde deel roept een beeld op dat hun relatie alleen maar ging over erotiek, drank en geld’, aldus zijn advocaat Olaf Trojan tijdens het kort geding dat gisteren diende voor de rechtbank van Amsterdam. Lees hier meer.

“Intellectual property rights promote creativity, but the complexity of the various types of rights can slow down optimal creativity.” e-G8 conferentie in Parijs: Verslag Plenary Session IV: Intellectual property in the digital age: What's at stake for culture and business? What should be the new rules going forward to encourage and stimulate content creation on the Internet? Key Findings:

- A healthy and creative digital economy cannot exist without assertive protection of intellectual property rights.
- Technological innovation should be directed toward the protection of intellectual property.
- Intellectual property rights promote creativity, but the complexity of the various types of rights can slow down optimal creativity.
- The Internet is one continuous thing, and if you can control one aspect of it you can control all of it. Expression is not synonymous with property.

Lees hier meer. Opname van de plenaire sessie hier.

Steeds meer nepfacturen voor merken. Steeds meer bedrijven, houders van een merknaam, krijgen te maken met misleidende facturen van nepbedrijven. Die beweren dat ze het merk zullen deponeren, vernieuwen of publiceren in een register. In ruil vragen de spookbedrijven de betaling van een geldsom die kan oplopen tot bijna 4.000 euro. Tom Heremans, de voorzitter van de Beneluxvereniging voor Merken en Modellenrecht, vindt het hoog tijd dat bedrijven over dit groeiend fenomeen worden gealarmeerd. Lees hier meer.