Waarschuwingszin bij shirtreclame

07-11-2011 Print this page

B9 10380. Reclamerecht. Kamerstukken Tweede Kamer. Minister De Jager van Financiën beantwoordt kamervragen van de leden Blanksma-van den Heuvel (CDA) en Plasterk (PvdA) over voorschotje.nl (2011Z20251).

 

“Wanneer een sponsor op een shirt een wervende of aanprijzende tekst plaatst ten aanzien van een krediet zou inderdaad de waarschuwingszin opgenomen moeten worden.”

 

Vraag 7. Aangezien bij reclame over leningen de slogan “Geld lenen kost geld” verplicht is, deelt u de mening dat ook deze waarschuwing op shirtreclame zichtbaar moet zijn?

 

Antwoord vraag 7. Bij reclames voor krediet is het verplicht om de waarschuwingszin „Let op! Geld lenen kost geld.‟ op te nemen. Reclame voor de (merk)naam van een onderneming, zoals een bank, zal in de regel geen reclame voor krediet zijn. Dan hoeft in de reclame niet de waarschuwingszin opgenomen te worden. Wanneer een sponsor op een shirt een wervende of aanprijzende tekst plaatst ten aanzien van een krediet zou inderdaad de waarschuwingszin opgenomen moeten worden.

 

Lees alle vragen en atwoorden hier.