Mediaforum 2016-7, p. 186-192, mr. S.M.P. Langeveld: "Op 22 april 2016 heeft D66-Kamerlid Kees Verhoeven een initiatiefwet ingediend tot schrapping van de verboden op majesteitsschennis en belediging van een bevriend staatshoofd uit het wetboek van Strafrecht. Oorspronkelijke aanleiding voor dat wetsvoorstel was het – in de media breed uitgemeten – voornemen van het Openbaar Ministerie om activist Abulkasim AlJaberi te vervolgen wegens majesteitsschennis, omdat hij tijdens een demonstratie tegen Zwarte Piet in november 2014 ‘Fuck de koning’ had geroepen. Net als de hele zwartepietendiscussie zèlf, maakte dat voornemen kennelijk bij meer mensen iets los, want daags na de bekendmaking van de vervolging in mei 2015 werd het Koninklijk paleis op de Dam beklad met dezelfde leus. Ook dit feit haalde de nationale kranten. En zoals dat tegenwoordig gaat met kort op elkaar volgende mediaberichten, werd de leus ‘Fuck de koning’ zowel trending als koren op de molen van politieke spotprenttekenaars.
[...]
De ratio achter het verbod op majesteitsschennis is de speciale bescherming die de persoon van de koning op grond van zijn positie in staat en samenleving toekomt. Die speciale bescherming uit zich daarin dat het beledigen van de koning onder het huidige strafrecht zwaarder wordt bestraft dan de belediging van een ‘gewone’ burger (5 jaar tegenover 3 maanden). Volgens D66 is dat inmiddels dus achterhaald. Kamerlid Kees Verhoeven wijst erop dat belediging, smaad, laster en het aanzetten tot haat13 al strafbaar zijn onder de algemene bepalingen inzake belediging: “Als iemand zich beledigd voelt, kan hij aangifte doen. Dat geldt ook voor de Koning”. [...]"