Wet auteurscontractenrecht 2 kan op brede steun in Parlement rekenen

04-11-2024 Print this page
B916720

Wet Auteurscontractenrecht (ACR) 1 is indertijd zowel in de Tweede Kamer als in de Eerste Kamer kamerbreed gesteund. Ook ACR 2 kan naar verwachting in het parlement op brede steun rekenen. Er bestaat in het veld breed draagvlak voor het wetsvoorstel. De Federatie auteursrechtbelangen heeft eerder aangegeven te hopen dat het wetsvoorstel snel in werking treedt. Beslisnota bij ACR2

 

Makers van werken van letterkunde, wetenschap en kunst zijn voor de exploitatie veelal aangewezen op daarin gespecialiseerde exploitanten zoals uitgevers, filmen fonogrammenproducenten en omroeporganisaties. De Wet auteurscontractenrecht uit 2015 (ACR 1) versterkt de contractuele positie van een maker vis-à-vis zijn exploitant. De wet is in 2020 geëvalueerd. Naar aanleiding van de aandachtspunten uit de evaluatie is een wetsvoorstel opgesteld ter versterking van het auteurscontractenrecht (ACR 2). Het wetsvoorstel verankert onder meer de mogelijkheid van collectieve afspraken in de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten.

 

In de nota nav verslag 

geeft u aan dat het Platform Makers en het Platform Creatieve Media Industrie (PCMI) zich hebben gecommitteerd om in het kader van het Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (Platform ACCT) de wenselijkheid en mogelijkheid van collectieve afspraken te verkennen. Dit vindt plaats aan zogeheten auteursrechttafels die zullen worden begeleid door de Federatie Auteursrechtbelangen, een koepelorganisatie waarin zowel makers- als exploitantenorganisaties zijn vertegenwoordigd. U zegt toe de Kamer vijf jaar na inwerkingtreding van het voorstel te informeren over het resultaat van de mogelijkheid voor collectieve afspraken. Met betrekking tot de geschillencommissie auteurscontractenrecht is opgenomen dat het reglement van de geschillencommissie in samenspraak met de Federatie Auteursrechtbelangen per 1 januari 2024 is aangepast en dat de Federatie zich inspant om zoveel mogelijk aansluitingen te realiseren. Dit heeft ertoe geleid dat in 2024 een groot aantal PCMI-leden zich heeft aangemeld bij de geschillencommissie zodat er vooralsnog geen aanleiding is voor het opstellen van een algemene maatregel van bestuur om exploitanten die met publieke middelen worden gefinancierd te verplichten tot aansluiting. Bij het flankerend beleid wordt onder meer vermeld dat het Platform ACCT is opgenomen in de Basisinfrastructuur 2025- 2028 zodat het platform ook in de komende periode uitvoering kan geven aan de auteursrechttafels. Met betrekking tot AI wijst u erop dat het onderwerp in Brussel op de agenda staat en geeft u aan de EU-ontwikkelingen af te willen wachten. Gelet op de AI Verordening rust het beleidsmatige voortouw bij de EU.  

Beslisnota 36536