Woordmerk Wilders

18-08-2011 Print this page



B9 10039. “De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft de naam Geert Wilders tot tweemaal toe laten registeren als woordmerk, zo blijkt uit het merkenregister in de Benelux. In de zomer van 2010 werd Geert Wilders vastgelegd voor zes klassen, waaronder Juridische diensten en lobbying. Afgelopen juni voor onder andere zaaizaden, levende planten en bloemen. Een opmerkelijke stap, zegt hoogleraar Intellectueel Eigendom Tobias Cohen Jehoram in het Financieele Dagblad vandaag. Het is namelijk zonder registratie al niet toegestaan voor anderen om een naam van een politicus te gebruiken voor bijvoorbeeld politieke doeleinden. (…) De registratie zou te maken kunnen hebben met de Geert Wilders-tulp. Afgelopen februari doopte Wilders een nieuwe tulp met zijn naam. (De Volkskrant).

“ Daarmee is Wilders de eerste levende politicus die ook een merk is. De PVV zegt dat dit gebeurt om misbruik tegen te gaan. Maar is dat ook zo, is het niet gewoon de bedoeling hiermee geld te verdienen? En kan dat wel, een politicus die zich als het ware zo te koop aanbiedt?  Nieuwslijn Magazine praat met merkenrechtdeskundige en advocaat Tobias Cohen Jehoram.(Nieuwslijn Magazine).

“Je kan je kind nog wel Geert Wilders noemen, maar zelf je eigen paar Geert Wilders-gympen uitbrengen, dat kan niet meer. Evenals Geert Wilders-T-shirts, -truien, -dekbedovertrekken, of -tulpen. "Een registratie werkt twee kanten op," zegt Lucky Belder universitair docent Intellectueel Eigendomsrecht. "Met een registratie kan je als merkhouder je eigen economische belangen beschermen maar ook misbruik beschermen."  In een reactie zegt de PVV de registratie voornamelijk te hebben aangevraagd om misbruik van de naam Geert Wilders tegen te gaan.”(NOS). 

"Aanleiding hiervoor was onder andere het eerder verschijnen van diverse websites die lijken op die van de PVV", liet de partij weten. Opvallend, zegt Tobias Coghen Jehoram. "Als die websites bestaan, dan is het wekken van zo'n valse suggestie onrechtmatig en heb je geen merk nodig om dat tegen te gaan. Een handelsmerk is vooral bedoeld om de waarde of diensten van de ene onderneming commercieel te onderscheiden van de andere." (BNR).

“De domeinnaam Wilders.nl is al acht jaar in bezit van Value8, het investeringsfonds van Peter Paul de Vries. ‘Wij bezitten een ruime portefeuille domeinnamen’, zegt De Vries. ‘Maar’, voegt hij daaraan toe, ‘op dit moment hebben wij geen bijzonder doel met de domeinnaam.’”(FD).