Zero tolerance voor zero-rating

13-12-2016 Print this page
B914721

Mediaforum 2016-7, p. 181, mr. Q.R. Kroes: "Nederland was het eerste Europese land met wetgeving over netneutraliteit. Die wetgeving werd bij amendement ingevoerd nadat KPN had gesuggereerd dat zij het wegvallen van inkomsten voor SMS zou opvangen door voortaan extra geld te vragen voor het gebruik van instant messaging-diensten zoals WhatsApp. ACM stond aanvankelijk niet te popelen om de norm te handhaven, zo gaf zij aan op een besloten conferentie voor telecomtoezichthouders. Toen dit echter uitlekte, leidde dat direct tot gepikeerde Kamervragen, en moest de verantwoordelijke Minister toezeggen dat de nieuwe norm wel degelijk zou worden gehandhaafd.

[...]

De scepsis die ACM eerst voelde over het onderwerp netneutraliteit werd aanvankelijk ook zo gevoeld in Brussel. Europese wetgeving werd niet nodig geacht. Nadat ook Slovenië een wettelijke regeling trof nam echter de roep tot Europese harmonisatie toe. Dit resulteerde uiteindelijk in de Verordening netneutraliteit die sinds 30 april 2016 van kracht is. Een markant verschil is dat de Verordening minder uitgesproken is dan de Nederlandse regeling over prijsdiscriminatie en dat daarin aan BEREC, het orgaan van Europese telecomtoezichthouders, expliciet een rol is toegekend om de Verordening  eerder uit te leggen. Het ook in Brussel uitgedragen standpunt van Nederland dat alle vormen van zero-rating uit den boze zijn en uitdrukkelijk verboden moeten worden, haalde het niet in de eindtekst en de tegenstem van Nederland tegen het uiteindelijke resultaat kon de aanname van de Verordening niet afwenden."