4 - Rechthebbende naburig recht

Print this page

naar IE-Beginselen   

Hoge Raad

 

IEPT20211217, HR, Martin Garrix v Spinnin

Fonogrammenproducent: Bij uitleg van begrip ‘fonogrammenproducent’ gaat het, conform de verschillende toepasselijke verdragsbepalingen,  om de persoon die de organisatie van de eerste opname op zich neemt en die daarvoor de financiële verantwoordelijkheid heeft.

 

IEPT20200717, HR, AMP v Sena 

Exclusieve vaststellingsbevoegdheid SENA inzake billijke vergoeding van artikel 7 WNR.  Op grond van artikel 15(1) Wnr komt niet alleen de bevoegdheid tot inning en verdeling van de billijke vergoeding ex artikel 7 Wnr, maar ook de bevoegdheid tot vaststelling daarvan exclusief toe aan Sena.

 

Gerechtshoven

 

IEPT20100504, Hof Amsterdam, Koelewijn cs v Sena
Geluidsproducer geen fonogrammenproducent: niet financieel c.q. economisch verantwoordelijk voor de opname. Geluidsproducer geen uitvoerend kunstenaar: onderscheid moet worden gemaakt tussen de uitvoering van een werk en de opname van een zodanige uitvoering: veronderstelt dat een uitvoering niet samenvalt met de opname ervan, maar daarvan losstaat en ook mogelijk is zonder die opname. Geen gezag van gewijsde voor zuiver rechtsoordeel. Rechtsverwerking. Belang ondanks eventuele overdracht van rechten.

 

Rechtbanken

 

IEPT20210309, Rb Amsterdam, Epica

Artiestenovereenkomst met Centertainment is rechtsgeldig ontbonden door Epica c.s. nu Centertainment tekortgeschoten is in de nakoming van haar verplichtingen. Ontbinding van de overeenkomst heeft niet tot gevolg dat de naburige rechten die de uitvoerend kunstenaars in 2002 hebben overgedragen van rechtswege terugvallen op Epica Dat de naburige rechten van de fonogrammenproduct bij Certainment blijven berusten leidt tot een patstelling, onvoldoende aannemelijk dat bodemrechter zal beslissen dat er grond in om Centertainment te veroordelen tot overdracht van haar intellectuele eigendom maar een beroep van Centertainment op haar verbodsrecht zou resulteren in misbruik van recht. 

 

IEPT20191223, Rb Midden-Nederland, MCM v HFM

Vraag of MCM rechthebbende is geworden van de rechten op de track “Get Get down” op grond van een overeenkomst, die is gesloten in de Verenigde Staten tussen twee Amerikaanse partijen wordt naar Amerikaans recht beoordeeld. Alle rechten op “Get Get Down” naar Amerikaans recht exclusief en wereldwijd in 1998 overgedragen aan MCM, waardoor door [A] aan verweerster verleende licentie niet rechtsgeldig is geweest. HFM maakt inbreuk op rechten MCM door zonder toestemming reproducties te exploiteren. Verwijzing naar schadestaat.

 

IEPT20191029, Rb Gelderland, Brein

Voorshands niet vast komen te staan dat inbreuk wordt gemaakt op auteursrecht van in dagvaarding genoemde auteursrechthebbenden en dat rechten van de uitvoerend kunstenaar, de fonogrammenproducent en de filmproducent aan door Brein c.s. aangeduide rechthebbenden zijn overgedragen. Met aanbieden IPTV pakketten sprake van inbreuk op naburige rechten eisers sub 2 – 4: niet weersproken dat de IPTV pakketten toegang geven tot de programma’s zoals die door de omroeporganisaties zijn uitgezonden.

 

IEPT20170920, Rb Midden-Nederland, Spinnin Records

Eiser fonogrammenproducent van 23 tracks. Eiser verzorgde de eerste vastlegging van zijn nummers, nam het initiatief daarvoor en was daarvoor verantwoordelijk. Dit volgt al uit het feit dat de gehele opname (vastlegging) van een nummer door [eiser] zelf werd gedaan. Hij deed dat thuis op zijn eigen apparatuur en met zijn eigen instrumenten. Ook de uiteindelijke mastering van de finale versie van het nummer werd door hemzelf of op zijn kosten gedaan. Eiser droeg het financiële risico voor de eerste vastlegging. Uit het vorenstaande volgt dat [eiser] ook de investeringen voor de eerste vastlegging van zijn nummers op zich nam. Hij droeg het financiële risico daarvan. [eiser] gebruikte bij de vervaardiging en opname van zijn nummer immers eigen apparatuur en instrumenten en droeg de kosten daarvan. Ook huurde hijzelf een opnamestudio als hij die nodig had en betaalde hij derden als die een bijdrage aan een nummer leverde. Dit wordt bevestigd door artikel 3 van de productieovereenkomst 2012 en artikel 8 van de productieovereenkomst 2013, waaruit volgt dat [eiser] alle kosten die verband houden met de vastlegging van een nummer dient te dragen en Spinnin daarvoor dient te vrijwaren. De stelling van Spinnin dat de kosten die [eiser] maakte volledig werden gecompenseerd door de royalty’s die hij van Spinnin ontving, maakt dit alles niet anders. Spinnin geen (gedeeld) fonogrammenproducent. Het creatieve proces waarbij [F] van Spinnin aan heeft bijgedragen betreft niet de daadwerkelijke vastlegging van het nummer. Lage en niet riskante kosten voor vastlegging voor de vaststelling van eiser als fonogrammenproducent, niet relevant.

 

IEPT20170208, Rb Den Haag, AMP v SENA
AMP is fonogrammenproducent muziekopname “Lolly”: Uit de [B] -overeenkomst blijkt dat AMP de Muziekopname aan Tel Sell ter beschikking zou stellen voor een vaste prijs van € 3.000,- exclusief BTW (zie onder 6.8). Daarmee heeft AMP het economisch risico gedragen van de opname en is zij aan te merken als de fonogrammenproducent van de Muziekopname in de zin van artikel 1 aanhef en sub d WNR..

 

IEPT20160907, Rb Den Haag, Tee Set
[Eiser] rechthebbende op naburige rechten fonogrammenproducent Tee Set oeuvre. Bepaald in een in gezag van gewijsde gegaan vonnis uit 1998 dat rechten aan [de manager] en [bandlid 1] toekwamen en later overgedragen aan [eiser]. [Eiser] geen auteursrechthebbende van Tee Set oeuvre: Onvoldoende onderbouwd dat [bandlid 1] maker was van alle composities en teksten. Vergoeding voor exploitatie “Ma belle amie” onvoldoende onderbouwd: onduidelijk wat de grondslag van deze vordering is: het naburige recht van de fonogrammenproducent of het gestelde auteursrecht.

 

IEPT20151112, Rb Rotterdam, Younique Music v Key Music Rotterdam

Younique is fonogramproducent: aannemelijk dat Younique Music de organisatorische, financiële en commerciële verantwoordelijkheid had en heeft met betrekking tot de midi-files.