A neuroscientifically informed “reasonable person” test of trademark infringement

28-02-2024 Print this page
B916643
(Met dank aan Femke van Horen, VU Amsterdam)

Veel rechterlijke beslissingen worden genomen op basis van wat een gemiddelde consument denkt of waarneemt, in de literatuur ook wel bekend als de "gemiddelde consument". Er bestaat echter aanzienlijke bezorgdheid over de betrouwbaarheid van zelfrapportages (surveys) die worden gebruikt om de gedachten en percepties van deze "gemiddelde consument" te meten. Vaak zijn deze surveys onderhevig aan subjectiviteit en vertekeningen (bias). In dit artikel laten we zien hoe we surveyonderzoek kunnen versterken door gebruik te maken van neurale gegevens, die de mentale representaties van de consument weergeven, zonder gebruik te hoeven maken van (vertekende) surveys. 

 

We illustreren dit aan de hand van een voorbeeld uit het merkenrecht, met name de visuele gelijkenis tussen verpakkingen. We laten zien dat het mogelijk is om een eenvoudige neurale index van visuele gelijkenis te berekenen die kan bijdragen aan de "gemiddelde consument"-test voor merkinbreuk. Bovendien kan deze index eventuele vertekeningen die door de onderzoeker zijn geïntroduceerd in de survey detecteren, waardoor bepaald kan worden of de survey bruikbaar is in de bewijsvoering. Deze bevindingen tonen aan hoe neurowetenschappelijke technieken kunnen worden toegepast om juridische besluitvorming in uiteenlopende situaties te ondersteunen.

Lees het volledige (Engelstalige) artikel hier:
Zhang, Van Horen, e.a., 'From scanner to court: A neuroscientifically informed "reasonable person" test of trademarkt infringement', in: Sci. Adv. 9, eabo1095 (2023)

 

Leestip: B9 16656, "A New Addition to the Trademark Litigator's Tool Kit: A Neuroscientific Index of Mark Similarity"