A New Addition to the Trademark Litigator's Tool Kit: A Neuroscientific Index of Mark Similarity
28-03-2024 Print this pageWat als in merkenrechtenzaken de waargenomen gelijkenis tussen twee merken direct via het brein gemeten zou kunnen worden, zonder dat daarbij een vragenlijst aan te pas zou hoeven komen? Professor Femke van Horen, gespecialiseerd in consumentengedrag en product imitatie, heeft onlangs een artikel gepubliceerd in de Trademark Reporter, waarin wordt besproken hoe neurowetenschap de beoordeling van merkgelijkenis en consumentenverwarring kan verbeteren. In het experiment is gebruik gemaakt van herhalingsonderdrukking, waarbij de hersenactiviteit zwakker wordt wanneer door een persoon dezelfde objecten meerdere keren waargenomen worden.
Deze nieuwe neurologische tool biedt de mogelijkheid om de gelijkenis tussen twee verpakkingen puur op basis van hersenactiviteit te meten, zonder dat daar vragenlijsten bij aan te pas hoeven te komen. Bovendien kan deze tool ook bias (vertekening) in een vragenlijst detecteren, waardoor bepaald kan worden of de door de partijen aangeleverde vragenlijsten bruikbaar zijn in de bewijsvoering. Hersenscans hebben zo het potentieel om de kwaliteit van juridisch bewijs in merkenrechtzaken te verbeteren.
Lees het volledige (Engelstalige) artikel hier:
Leestip over soortgelijke materie: B9 16643, "A neuroscientifically informed “reasonable person” test of trademark infringement"