A New Addition to the Trademark Litigator's Tool Kit: A Neuroscientific Index of Mark Similarity

28-03-2024 Print this page
B916656
(Met dank aan Femke van Horen, VU Amsterdam)

Wat als in merkenrechtenzaken de waargenomen gelijkenis tussen twee merken direct via het brein gemeten zou kunnen worden, zonder dat daarbij een vragenlijst aan te pas zou hoeven komen? Professor Femke van Horen, gespecialiseerd in consumentengedrag en product imitatie, heeft onlangs een artikel gepubliceerd in de Trademark Reporter, waarin wordt besproken hoe neurowetenschap de beoordeling van merkgelijkenis en consumentenverwarring kan verbeteren. In het experiment is gebruik gemaakt van herhalingsonderdrukking, waarbij de hersenactiviteit zwakker wordt wanneer door een persoon dezelfde objecten meerdere keren waargenomen worden. 

 

Deze nieuwe neurologische tool biedt de mogelijkheid om de gelijkenis tussen twee verpakkingen puur op basis van hersenactiviteit te meten, zonder dat daar vragenlijsten bij aan te pas hoeven te komen. Bovendien kan deze tool ook bias (vertekening) in een vragenlijst detecteren, waardoor bepaald kan worden of de door de partijen aangeleverde vragenlijsten bruikbaar zijn in de bewijsvoering. Hersenscans hebben zo het potentieel om de kwaliteit van juridisch bewijs in merkenrechtzaken te verbeteren.


Lees het volledige (Engelstalige) artikel hier:

The article entitled “A New Addition to the Trademark Litigator's Tool Kit: A Neuroscientific Index of Mark Similarity,” authored by Mark Bartholomew, Zhihao Zhang, Ming Hsu, Andrew Kayser, and Femke van Horen is now published in the November-December, 2023 (Vol.113, No. 6), p. 789-814 issue of the International Trademark Association’s The Trademark Reporter®.

 

Leestip over soortgelijke materie: B9 16643, "A neuroscientifically informed “reasonable person” test of trademark infringement"