Bas Kist: Namaak Spijkerbroek kost HEMA miljoenen

18-05-2018 Print this page
B915411

Bas Kist (Chiever), de Volkskrant 18-5-2018: "Het warenhuisketen HEMA  moet bijna € 4,5 miljoen betalen aan spijkerbroekenfabrikant Levi Strauss. Dat heeft de Rechtbank van Koophandel in Brussel op 14 mei bepaald in een door Levi’s aangespannen procedure.

 

Volgens de rechter heeft HEMA in Nederland en België spijkerbroeken verkocht met op de achterzak een stiksel dat grote gelijkenis vertoont met het design van het bekende stiksel van de Levi’s spijkerbroeken, de zogenaamde Levi’s ‘arcuate’. Levi’s heeft deze  ‘arcuate’ al in 1981 als merk in de Benelux laten registreren. Volgens de rechter bestaat het gevaar dat de consument de HEMA-broeken zal aanzien voor broeken van Levi’s.

 

                            (Links Hema rechts Levi's)

 

 

De hoogte van de schadevergoeding is bepaald op basis van het aantal broeken dat HEMA sinds 2015 in de Benelux heeft verkocht. Dat zijn er in totaal 221.603. Levi’s had een bedrag geëist van € 50,- per broek, maar dat vond de rechter iets te gortig. Een vergoeding van € 20 per broek is meer op zijn plaats, aldus de rechter, waarmee de totale schade voor HEMA uitkomt op € 4.432.060,-.
Voor elke broek met het bekende stiksel die HEMA na de uitspraak van 14 mei op de markt brengt, moet het nog eens € 100,- aan Levi’s betalen. Dat is overigens beduidend minder dat de € 10.000,- per broek die Levi’s geëist had.

 

[...]

 

Of HEMA in beroep gaat tegen de uitspraak is niet bekend. Een woordvoerder van HEMA laat weten dat het bedrijf niet wil reageren zolang de procedure loopt. Overigens zou het ook kunnen zijn dat niet HEMA, maar de winnende partij Levi’s beroep aantekent. Mr. Thierry van Innis, de Belgische advocaat van Levi’s, sluit het in ieder geval niet uit. ‘Wie € 50,- per broek vraagt en er maar € 20,- krijgt is natuurlijk niet gelukkig’, aldus Van Innis. ‘De schade aan het onderscheidend vermogen van het merk is enorm. De ‘arcuate’ is, net als het drie- strepen merk van adidas, een erg sterk merk. Maar dit soort merken zijn ook broos’. Van Innis gruwt bij de gedachte dat de consument zal denken dat ook een bedrijf als HEMA Levi’s-broeken verkoopt . ‘Dat is zeer schadelijk voor het imago van het merk’."

 

Lees het artikel hier.