Campagne van Anke Van dermeersch maakt ook auteursrechtinbreuk

25-10-2013 Print this page
B912582
(Met dank aan Christian Dekoninck, Crowell & Moring LLP)

Standaard.be bericht: "Na schoenenmerk Louboutin krijgt nu ook de Canadese studente Rosea Lake gelijk over de campagne van ‘Vrouwen Tegen Islamisering’. De campagne is te sterk gebaseerd op het werk van de studente en mag daardoor niet meer gebruikt worden, oordeelt de rechtbank. De VB-politica gaat in beroep tegen de uitspraak.

[...] Er werd echter ook een rechtszaak tegen Van dermeersch aangespannen door de Canadese studente grafisch ontwerp Rosea Lake, omdat ze er haar eigen werk ‘Judgements’ in herkende. Alleen ging de schaal bij haar van ‘preuts’ tot ‘slet’ en wilde ze zich zo verzetten tegen de beoordeling van vrouwen op basis van hun kledij. Lake vond dat Van dermeersch haar idee gestolen en misbruikt heeft voor haar anti-islamcampagne en dagvaardde Van dermeersch voor de Antwerpse kortgedingrechter wegens schending van de auteursrechten en het onrechtmatig gebruik van haar werk.


Die gaf de studente gelijk: Van dermeersch mag het campagnemateriaal niet langer gebruiken. Anke Van dermeersch verklaarde eerder al dat het werk van Rosea Lake haar geïnspireerd had, net zoals een maatbeker of het liedje ‘These boots are made for walking’, maar dat er van plagiaat geen sprake is."

Lees hier meer. Het vonnis vindt u hier. De merkenrechtelijke uitspraak over deze campagne hier.