Ditzelfde opvallende element

15-09-2011 Print this page

 


 

B9 10133. Gerechtshof Arnhem, 13 september 2011, zaaknr. 200.084.029, Otoplus B.V. tegen Oto Nijkerk B.V. (met dank aan Helen Maatjes, Intellectueel Eigendom Advocaten).

Handelsnaamrecht. Domeinnamen. OTO Nijkerk tegen Otoplus. Het hof bekrachtigt het vonnis waarvan beroep (Vzr. Rechtbank Arnhem, 10 februari 2011). Inbreuk aangenomen.

De volgens de rechtbank ‘sterk aan haar bedrijfsactiviteiten appellerende’ (oudere) handelsnaam OTO Nijkerk bezit ook volgens het hof voldoende onderscheidend vermogen. Het visueel opvallende element Oto domineert beide handelsnamen. “Met dit element Oto heeft de handelsnaam Oto Nijkerk onderscheidend vermogen, in aanmerking genomen dat aan het onderscheidend vermogen van een handelsnaam geen al te hoge eisen mogen worden gesteld. Ten opzichte van het element Oto, dat verwijst naar de overeenstemmende ondernemingsactiviteiten: kort gezegd het herstel van auto’s en de handel in auto’s en toebehoren, verdwijnt het beschrijvende element “Nijkerk” in de handelsnaam Oto Nijkerk evenals het element ‘plus’ in de handelsnaam Otoplus naar de achtergrond.”

Door het gebruik van ‘ditzelfde opvallende element’ en de geografische nabijheid van de beide ondernemingen is verwarringsgevaar aannemelijk en naar oordeel van het hof maakt Otoplus met haar handelsnaam en de overeenstemmende domeinnamen dan ook inbreuk op het handelsnaamrecht van Oto Nijkerk.

Handelsnaam: 4.10 Vast staat dat Oto Nijkerk haar handelsnaam eerder voerde dan Otoplus. Feiten of omstandigheden op grond waarvan zou moeten worden geoordeeld dat Oto Nijkerk haar handclsnaam (voordien) niet rechtmatig voerde, zijn gesteld noch gebleken. Derhalve resteren de vragen of dc handelsnaam Otoplus slechts in geringe mate van de handelsnaam Oto Nijkerk afwijkt en of daardoor in verband met de aard en plaats van vestiging van de ondernemingen, verwarring bij het publiek valt te duchten.

4.11 Naar voorlopig oordeel van het hof moeten beide vragen bevestigend worden beantwoord. In beide handelsnamen domineert het visueel opvallende element Oto. Met dit element Oto heeft de handelsnaam Oto Nijkerk onderscheidend vermogen, in aanmerking genomen dat aan het onderscheidend vermogen van een handelsnaam geen al te hoge eisen mogen worden gesteld. Ten opzichte van het element Oto, dat verwijst naar de overeenstemmende ondernemingsactiviteiten: kort gezegd het herstel van auto’s en de handel in auto’s en toebehoren, verdwijnt het beschrijvende element “Nijkerk” in de handelsnaam Oto Nijkerk evenals het element ‘plus’ in de handelsnaam Otoplus naar de achtergrond. Door gebruik van ditzelfde opvallende element wijkt, naar het voorlopig oordeel van het hof, de handelsnaam Otoplus slechts in geringe mate af van de handelsnaam Oto Nijkerk.

4.12 Als gevolg van het overeenstemmende en dominerende element ‘Oto’, het feit dat beide ondernemingen een garagebedrijf in ruimere zin exploiteren en in het bijzonder de geringe afstand waarop zij binnen dezelfde plaats van elkaar zijn gevestigd (ongeveer 400 m), valt voorshands verwarring te duchten bij het relevante publiek (de consumenten en toeleveranciers). Aannemelijk is dat dit publiek beide ondernemingen met elkaar zal (kunnen) verwarren of een niet bestaande bedrijfsmatige band tussen beide ondernemingen zal (kunnen) veronderstellen. Dat zich in de praktijk reeds verwarring heeft voorgedaan, heeft Oto Nijkerk met haar prod. 6 (drie verkeerd geadresseerde facturen) voldoende aannemelijk gemaakt, waarbij het hof nog in aanmerking neemt dat aan de onderbouwing van het verwarringsgevaar in dit kon geding geen al te hoge eisen mogen worden gesteld, juist omdat een deel van de verwarring voor Oto Nijkerk onopgemerkt zal blijven.

Domeinnaam: 4.13 (…) Voor zover Otoplus, naar het hof begrijpt: in het kader van het verwarringsgevaar, aanvoert dat de trefwoorden ‘Oto’en ‘Nijkerk’ bij gebruik van een (bepaalde) internetzoekmachine geen treffers voor Otoplus opleveren, doet dit er niet aan af dat Otoplus zich op internet presenteert onder de (handels)naam Otoplus en haar website, met daarin informatie over de op korte afstand tot Oto Nijkerk gevestigde onderneming van Otoplus, door het publiek kan worden opgevraagd. Dat het publiek bij raadpleging van de beide websites de merken, Toyota dan wel Suzuki, aantreft, maakt nog niet dat daarmee niet langer verwarring, zoals over het bestaan van een bedrijfsmatige band tussen beide ondernemingen valt te duchten. Ook het gebruik door Otoplus van de internetdomeinnamen www.otoplus.nl en www.vakgarageotolus.nl is derhalve in strijd met het in artikel 5 Hnw neergelegde verbod.

Lees het arrest hier.