HOYA beeldmerk van Fyffes normaal gebruikt door gebruik woordelement HOYA

13-02-2020 Print this page
B915963
(Met dank aan Tobias Cohen Jehoram, De Brauw Blackstone Westbroek)

Merkenrecht - Uitspraak van de Board of Appeal van het EUIPO in een geschil tussen bananengrootmachten Fyffes en Chiquita. Chiquita wil dat het HOYA beeldmerk van Fyffes vervallen wordt verklaard wegens niet gebruik. De Cancellation Division van het EUIPO heeft het merk in stand gehouden voor bananen en ananassen, nu normaal gebruik voor deze waren is aangetoond. Voor het overige fruit is het merk vervallen verklaard. Chiquita is in beroep gekomen tegen de uitspraak.

 

Volgens de Board of Appeal volgt uit een globale beoordeling van de relevante factoren dat het merk normaal is gebruikt voor bananen, bakbananen en ananassen. De Board of Appeal oordeelt in het kader van het bewijs dat, hoewel een deel van het bewijs buiten de relevante periode valt of ongedateerd is, gebruik voldoende is bewezen. Het grootste deel van het bewijs ziet op het gebruik van het links afgebeelde merk en het woordelement HOYA op facturen. De Board of Appeal volgt de Cancellation Division in het oordeel dat het merk is gebruikt op een manier die overeenstemt met het beeldmerk zoals is ingeschreven, nu het onderscheidende element HOYA aanwezig is in die tekens. De beslissing van de Cancellation Division blijft dus in stand, waarbij de Board of Appeal aangeeft dat deze ook ziet op bakbananen.

 

Lees de beslissing hier.