Theo-Willem van Leeuwen (Abcor) over optreden tegen valse reviews

20-12-2017 Print this page
B915221

Theo-Willem van Leeuwen (Abcor): “Voor consumenten zijn reviews van groot belang. Op basis daarvan worden opdrachten geplaatst, overnachtingen of etentjes geboekt etc. Het succes van websites als booking.com, airbnb.nl en iens.nl is voor een groot deel hieraan te danken. In een wereld vol met nepnieuws, is het natuurlijk niet gek dat er ook valse reviews (fake reviews) gemaakt worden. Negatieve fake reviews kunnen zeer schadelijk zijn voor het bedrijf, maar wat is daar tegen te doen? […]

 

In principe is de eerste stap een klacht indienen bij de website waar de review is geplaatst. Vaak staat er op de website een simpel invulformulier hiervoor (takedown procedure). Mocht dit niet werken, dan kan de rechter worden ingeschakeld. Mocht dit niet werken (of te traag), of als er stelselmatig negatieve reviews geplaatst worden en onduidelijk is wie hierachter zit, dan is de gang naar de rechter te overwegen.

 

Bij Google Maps kan iedereen simpel een recensie achterlaten over een bedrijf. De directie van een kinderdagverblijf wordt opeens geconfronteerd met zeer negatieve reviews. De strekking is rampzalig: de kwaliteit is slecht, kinderen worden aan hun lot overgelaten en het management is een ramp. Om de twee maanden staat er opeens weer een negatieve review. De berichtjes kloppen totaal niet met de werkelijkheid en er staan ook fouten in (de zaak zou net geopend zijn, terwijl die al 23 jaar bestaat).

 

Het bedrijf gaat op onderzoek uit en ontdekt dat de schrijvers totaal onbekend zijn bij het bedrijf. Uit onderzoek blijkt ook dat de klachten zijn gekopieerd uit oudere reviews van andere websites. Om de berichten geloofwaardiger te maken, zijn er bij een aantal berichten portretfoto’s geplaatst van totaal andere vrouwen (die online te vinden waren). De namen van deze vrouwen komen niet overeen met de schrijvers. Het lijkt erop dat de schrijvers zich verbergen achter een valse identiteit. En dat mag niet, ook niet van Google (volgens haar eigen regels). Echter het verzoek aan Google via het takedown formulier om de berichten te verwijderen wordt afgewezen. Een rechtszaak volgt […]"

 

Lees het volledige artikel hier.

 

Lees de uitspraak van de rechtbank over het kinderdagverblijf hier.