Voorlichtingscampagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ in strijd met NRC

16-02-2015 Print this page
B913574
(Met dank aan Ebba Hoogenraad en Moïra Truijens, Hoogenraad & Haak advocaten)

RCC 20 januari 2015 en 10 februari 2015, FNV v VWS

Twee beslissingen van de RCC inzake FNV tegen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport omtrent een aantal reclames over de veranderingen in de zorg per 1 januari 2015. Volgens FNV zijn deze reclames in strijd met de Reclamecode.

 

De tussenbeslissing gaat over de afwijzing van de klacht door de voorzitter van de RCC, omdat de spots niet als reclame in de zin van de NRC zouden kunnen worden aangemerkt. De Commissie oordeelt dat de weigering onterecht was, gezien de wijze waarop de mededeling in de spots wordt gebracht. De reclame voegt aan de mededeling dat de organisatie van de zorg verandert toe dat deze door de overheid ingezette wijzigingen positief zijn, waardoor de reclame een aanprijzend karakter heeft.

 

In de hoofdzaak oordeelt de RCC dat het feit dat de overheid vooruitloopt op effecten van gewijzigde wet- en regelgeving en daarbij verwachtingen wekt waarvan, mede gelet op de doelstelling van die wet en regelgeving, niet bij voorbaat zeker is dat deze zullen worden waargemaakt. De reclame schaadt het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben op de juistheid en volledigheid van denkbeelden die door de overheid worden verspreidt. Omdat de uitingen een denkbeeld betreffen, waarbij de vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt dan bij een commerciële uiting, geeft de RCC een (vrijblijvend) advies en geen aanbeveling om niet meer op bovenstaande wijze reclame te maken.

 

Lees de tussenbeslissing hier en de beslissing in de hoofdzaak hier.