Wat is de wezenlijke waarde van pudding?

07-09-2011 Print this page

B9 10094. Marten Bouma, Merkenbureau Bouma: Wat is de wezenlijke waarde van pudding?  Kort commentaar bij. Vzr. Rechtbank Utrecht, 6 juli 2011, B9 9887 (FrieslandCampina/ Natuurhoeve).

“Doorgaans gaat het bij een vormmerk zuiver om de driedimensionale vorm van een product of een verpakking. De merknaam Mona hoort dus eigenlijk niet thuis in de registratie van het vormmerk en de afbeelding zou niet in kleur hoeven te zijn. Tegen andere verpakkingselementen in het depot zie ik op zich geen bezwaar hoewel die FrieslandCampina niet lijken te helpen in deze zaak. FrieslandCampina doet er naar mijn smaak goed aan de puddingbeker nogmaals te deponeren zonder de merknaam Mona en zonder kleuren. Ook de verpakkingselementen kunnen m.i. weggelaten worden.

Het BBIE kan echter van mening zijn dat deze vorm van de verpakking een wezenlijke waarde aan de waar geeft. Immers, heeft deze vorm niet vooral kooplustopwekkendvermogen en aantrekkingskracht? – Doet de vorm het publiek watertanden? – en zo ja, kan de puddingbeker dan nog een geldig vormmerk zijn? Of danken we het feit dat deze vorm ons collectief doet watertanden niet aan oma maar aan jarenlang intensief  merkgebruik van deze vorm door Mona?

Lees het gehele commentaar hier.