Herkomstfunctie

Print this page
Auteur:
Th.C.J.A. van Engelen, N.F. de Bruin

  naar IE-Beginselen   

 

Gerechtshoven 

 

IEPT20230117, Hof Den Haag, Gia v Gallup

Naam ook gebruikt als herkomstaanduiding. Marktonderzoeken en opinieonderzoeken geen voldoende duidelijk van  elkaar te onderscheiden categorieën. Uit stukken blijkt dat onmiskenbaar een verband bestaat tussen gebruik van de Gallup handelsnaam met de door Gallup onder die naam aangeboden diensten – en de naam dus óók als herkomstaanduiding fungeert – zodat in die gevallen dan óók sprake is van merkgebruik. Gallup Analytics abonnementen moet worden beschouwd als de commerciële exploitatie van de data verkregen uit de Gallup World Poll opinieonderzoeken – normaal gebruik Dienstmerken. Aanduiding “From Gallup” op boeken zal worden begrepen als verwijzing naar de diensten waarvoor Gallup bekendheid geniet – normaal gebruik van het Merk 1971.

 

Rechtbanken

 

IEPT20230919, Rb Midden-Nederland, Fleurop v Bloemenwinkel.nl

Gebruik als adword. Bloemenwinkel.nl maakt door gebruik “Fleurop” als adword inbreuk op de Fleurop-woordmerken; Aantasting herkomstfunctie ex art. 20 lid 2 sub a BVIE; Consument weet niet dat Bloemenwinkel.nl een concurrerend bezorgnetwerk biedt. Inbreuk op Benelux woord/beeldmerk in de zin van artikel 2.20 lid 2 sub b BVIE; Gevaar voor (indirecte) verwarring; Relevante publiek is niet bekend met bloemenwinkel.nl als een eigen bloemenbezorgnetwerk.

 

IEPT20220110, Rb Rotterdam, Spido v River Cruise

Gebruik als adword. River Cruise maakt met het gebruik van het teken SPIDO in advertenties I en III inbreuk op het merkrecht van Spido c.s.: River Cruise bestrijdt niet langer dat deze advertenties inbreuk hebben gemaakt. Ook advertentie II, waarbij Spido door River Cruise wordt gebruikt als AdWord zonder dat de het woord Spido terugkomt in de advertentietekst, doet afbreuk doet aan de herkomstfunctie van het merk Spido: internetgebruiker kan niet weten na gebruik van het zoekwoord ‘Spido’, of River Cruise ten opzichte van Spido een derde is of daarentegen een economische band heeft met Spido

 

IEPT20161012, Rb Den Haag, L’Oréal v A

Enkel ontbreken productcodes levert geen aantasting van herkomstfunctie op. L’Oréal heeft niet gemotiveerd gesteld dat het decoderen niet aan de vereisten voor ompakking voldoet. Luxe imago merken L’Oréal door de beschadigingen aan het verpakkingsmateriaal aangetast. Consument zal de uitsnijdingen en beschadigd of slordig aangebracht cellofaan gelijk bij aankoop waarnemen. Gedaagde kan zich niet op uitputting beroepen.

 

IEPT20161012, Rb Den Haag, L’Oréal v ANS trading

Enkel ontbreken productcodes levert geen aantasting van herkomstfunctie op. L’Oréal heeft niet gemotiveerd gesteld dat het decoderen niet aan de vereisten voor ompakking voldoet.

 

IEPT20161012, Rb Den Haag, L’Oréal v S

Enkel ontbreken productcodes levert geen aantasting van herkomstfunctie op. L’Oréal heeft niet gemotiveerd gesteld dat het decoderen niet aan de vereisten voor ompakking voldoet.

 

IEPT20150722, Rb Den Haag, Euronext v Tom en Binckbank

Teken opgevat als aanduiding kenmerk én herkomstaanduider. Gebruik van AEX-merken als productnaam (tickersymbool) door Tom en Binckbanck doet afbreuk aan de herkomstfunctie van de AEX-merken. Dat het index-ticker symbool een kenmerk van de waren of diensten aanduidt sluit aantasting herkomstfunctie niet uit. Het relevante publiek kan een teken namelijk tegelijkertijd opvatten als aanduiding van een kenmerk van de waren of diensten en als herkomstaanduider.