Herkomstaanduidingsfunctie aangenomen

Print this page
Auteur:
Th.C.J.A. van Engelen, N.F. de Bruin

  naar IE-Beginselen   

 

Gerechtshoven

 

IEPT20230117, Hof Den Haag, Gia v Gallup

Naam ook gebruikt als herkomstaanduiding. Marktonderzoeken en opinieonderzoeken geen voldoende duidelijk van  elkaar te onderscheiden categorieën. Uit stukken blijkt dat onmiskenbaar een verband bestaat tussen gebruik van de Gallup handelsnaam met de door Gallup onder die naam aangeboden diensten – en de naam dus óók als herkomstaanduiding fungeert – zodat in die gevallen dan óók sprake is van merkgebruik. Gallup Analytics abonnementen moet worden beschouwd als de commerciële exploitatie van de data verkregen uit de Gallup World Poll opinieonderzoeken – normaal gebruik Dienstmerken. Aanduiding “From Gallup” op boeken zal worden begrepen als verwijzing naar de diensten waarvoor Gallup bekendheid geniet – normaal gebruik van het Merk 1971.

 

IEPT20210818, Hof Den Haag, Easycosmetic v Coty

Herkomstaanduiding parfumproducten op verzenddozen. Merkenrecht. Op de verzenddozen van Easycosmetics zijn in totaal 80 tekens gelijk aan verschillende merken afgebeeld. Het betreffen merken waaronder producten die worden verkocht die Easycosmetics in haar assortiment heeft (gehad). Het Hof vernietigt het vonnis, wijst het gevorderde af en veroordeelt Coty in de kosten van het geding in eerste aanleg. 

 

Rechtbanken

 

IEPT20220202, Rb Den Haag, Rituals v The Body Shop

RITUAL-tekens gebruikt als herkomstaanduiding. Rechter is bevoegd. De verweten gedragingen kunnen worden toegerekend aan TBS Benelux en TBS International: de verweten gedragingen zijn onderdeel van een gezamenlijke activiteit van TBS International en haar dochterondernemingen, waaronder TBS Benelux RITUAL-tekens van The Body Shop zijn niet uitsluitend van ’beschrijvend’ gebruik om aan te duiden dat het om ‘een ritueel’ zou gaan. Geenszins valt uit te sluiten dat de uitingen bij de gewone consument die op zoek is naar verzorgingsproducten, de indruk kan wekken dat het gaat om een herkomstaanduiding. RITUALS-tekens en Rituals-merken vertonen als geheel een grote mate van overeenstemming: het woordelement ’ritual’ neemt een zelfstandig onderscheidende en dominerende plaats in binnen de RITUAL-tekens. The Body Shop maakt door het gebruik van de RITUAL-tekens inbreuk op de merkrechten van Rituals

 

IEPT20100715, Rb Amsterdam, Silca v Duitman
Herkomstfunctie "Silca" op sleutel. Sleutelcodes geen herkomstfunctie – aanduiding bestemming waar: Het merk "Silca" op een sleutel fungeert in dit geval om de herkomst van de waar aan te geven, de codes (merken) die in dit geding centraal staan fungeren en dit is niet bestreden door Silca - in eerste instantie om de bestemming van de waar aan te geven, te weten voor welk slot de desbetreffende sleutel is bestemd.
 

IEPT20100414, Rb Amsterdam, Cruijff v Tirion c.s
Herkomstfunctie CRUIJFF. Portretrecht geen absoluut recht: vrijheid van meningsuiting prevaleert. Geen redelijk belang Cruijff: gelet op het feit dat de foto' s in het kader van de vrije nieuwsgaring zijn gemaakt op momenten dat Cruijff als voetballer in de openbaarheid trad en Tirion Cruijff voorafgaand aan de publicatie een vergoeding heeft aangeboden, komt de rechtbank tot het oordeel dat de verzilverbare populariteit van Cruijff in het onderhavige geval het recht op vrijheid van meningsuiting niet opzij kan zetten. Merkenrecht: Geen herkomstverwarring.