Herkomstaanduidingsfunctie - algemeen

Print this page

  naar IE-Beginselen   

Hof van Justitie EU

 

IEPT20100325, HvJEU, BergSpechte v Trekking at Reisen
Gebruik trefwoord in zoekmachineadvertentiedienst kan afbreuk doen aan herkomstaanduidingsfunctie. Merkhouder gerechtig te verbieden wanneer die reclame het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming, dan wel, integendeel, van een derde.

 

IEPT20100323, HvJEU, Google Adwords

Gebruik merk als trefwoord kan afbreuk doen aan herkomstaanduidingsfunctie. Inbreukmakend gebruik trefwoord door Adwords-adverteerder: Gebruik merk als trefwoord door inbreukmakend wanneer de reclame het moeilijk maakt om herkomst waren of diensten te bepalen. Geen gebruik merk door zoekmachineadvertentiedienst. Zoekmachineadvertentiedienst niet aansprakelijk bij passieve rol: wanneer die dienstverlener geen actieve rol heeft gehad waardoor hij kennis heeft van of controle heeft over de opgeslagen gegevens.

IEPT19990914, HvJEG, Chevy''''

Bekend merk: Bekendheid bij een aanmerkelijk deel van de doelgroep vereist - gedeelte van één van de Beneluxlanden kan genoeg zijn

 

IEPT19971111, HvJEG, Puma v Sabel

Gevaar voor verwarring en associatie. Associatiegevaar geen alternatief voor verwarringsgevaar, maar enkel precisering van de draagwijdte daarvan - Geen gevaar voor verwarring aanwezig enkel indien het publiek twee merken wegens hun overeenstemmende begripsinhoud met elkaar zou kunnen associëren.