(d) Slagzinnen
Print this page
Hof van Justitie EU
IEPT20100121, HvJEU, Audi v BHIM
Reclameboodschap kan tevens merk zijn. In dit verband dient onder meer met klem erop te worden gewezen dat de lovende connotatie van een woordmerk niet uitsluit dat dit merk niettemin in staat is om de consumenten de herkomst van de erdoor aan-geduide waren of diensten te waarborgen. Aldus is het mogelijk dat het relevante publiek een dergelijk merk tegelijkertijd als een verkoopbevorderende formulering en als een aanduiding van de commerciële herkomst van de waren of diensten opvat.
IEPT20041021, HvJEG, Erpo Möbelwerk
Merken bestaande uit reclameslogan. De moeilijkheden die sommige categorieën merken – zoals merken die uit een reclameslogan bestaan – wegens de aard ervan kunnen opleveren om het onderscheidend vermogen ervan vast te stellen en waarmee rekening mag worden gehouden, vormen evenwel geen rechtvaardigingsgrond om specifieke criteria vast te stellen ter vervanging of afwijking van het criterium van het onderscheidend vermogen zoals dit in de rechtspraak wordt uitgelegd.
IEPT20011004, HvJEG, Merz & Krell
Reclameslogans, kwaliteitsaanduidingen of aansporingen als merk. De inschrijving van een merk bestaande uit tekens of benamingen die reclameslogans, kwaliteitsaanduidingen of aansporingen tot het kopen van de waren of diensten waarop dat merk betrekking heeft, zijn, is als zodanig echter niet uitgesloten wegens dat gebruik. Het staat aan de nationale rechter om van geval tot geval uit te maken of die tekens of benamingen in het normale taalgebruik of in het bonafide handelsverkeer gebruikelijk zijn geworden ter aanduiding van de waren of diensten waarop dat merk betrekking heeft.
Benelux Gerechtshof
IEPT20220126, BenGH, Dealerdirect v WijKopenAutos
Woordmerk “IK WIL VAN MIJN AUTO AF” ontbeert 'ab initio' onderscheidend vermogen. Het bestreden merk ‘“IK WIL VAN MIJN AUTO AF” is beschrijvend en heeft onvoldoende onderscheidend vermogen verworven voor inburgering. Het gebruik van het populaire werkwoord “afwillen van” (in de zin van “verkopen”) voorgegaan door het onderwerp (“ik”) en een lijdend voorwerp (“auto’’) ontbeert onderscheidend vermogen.