Nederlandse Antillen

Print this page

2016

 

IEPT20160729, Gerecht Aruba, 24Ora

Berichtgeving website 24Ora over penningmeester van bestuur politieke partij die greep uit partijkas deed niet onrechtmatig: geen schending hoor en wederhoor en niet aannemelijk gemaakt dat artikel feitelijk onjuist is. 24Ora hoeft bron artikel niet bekend te maken: niet aangegeven op welke grond inbreuk op bronbescherming moet worden gemaakt.

 

2015

 

IEPT20151021, Gerecht Aruba, Rectificatie
Uitlatingen onrechtmatig: niet onderbouwd met feiten, berusten op gissingen, foute conclusies en eigen waarneming, en zijn gericht aan politicus van wie niet gevergd kan worden dat hij de beschuldigingen van Y moet redresseren

 

IEPT20150506, Gerecht Aruba, Publicatie over politica
Geen spoedeisend belang door ruim twee maanden nadat duidelijk moest zijn dat vrijwillige rectificatie zou uitblijven procedure te starten. Ten overvloede: de vraag of publicaties onrechtmatig zijn gezien steun in feitenmateriaal en gebrek aan hoor en wederhoor niet onrechtmatig

IEPT20150409, Gerecht Sint Maarten, Publicatie
Belang eisers zwaarder dan dat van gedaagden: betreft lichtvaardige verdachtmakingen en gedaagde is niet voornemens te stoppen met het uiten van deze beschuldigingen.

 

2014

 

IEPT20140415, GHvJ, Havana Club

Geen (direct of indirect) verwarringsgevaar tussen bekend merk “Havana Club” en “Havana Sabor” voor rum.


IEPT20140120, Gerecht Curaçao, KFO
Publicatie waarin president van Centrale Bank van Nederlandse Antillen wordt beschuldigd van corruptie en betrokkenheid bij financiële malversaties niet onrechtmatig: ernstige misstanden zonder verklaring.

 

2013

 

IEPT20131211, Gerecht Aruba, Havaianas v Arubianas
Verwarringsgevaar tussen beeldmerken HAVAIANAS en ARUBIANAS voor slippers. Geen auteursrechtinbreuk op ontwerpen HAVAIANAS-slippers.

 

IEPT20130812, Gerecht Curaçao, Stijl
Persoonlijke kenmerkende stijl niet auteursrechtelijk te beschermen.Evenmin ruimte voor onrechtmatige slaafse nabootsing stijl.


IEPT20130113, GHvJ, Bacardi v Cardinal
Verwijdering identificatiecodes geen gegronde reden voor verzet tegen parallelimport. 
 

IEPT20130109, Gerecht Aruba, Havana Club v Croes
Arubaans merkenrecht: Geen verwarringsgevaar tussen bekende merk HAVANA CLUB en Sabor Havana voor rum. Hoewel de merken worden gebruikt voor identieke waren, en HAVANA CLUB een bekend merk is, wordt in het licht van het voorgaande geoordeeld dat weliswaar op bepaalde punten sprake is van overeenstemming, maar dat door de afwijkende totaalindruk van de wijze waarop Havana Club het merk gebruikt en Croes zijn merk heeft ingeschreven en gebruikt de merken niet op zodanige wijze overeenstemmen dat daardoor bij het in aanmerking komende publiek verwarring wordt gewekt

 

2012

 

IEPT20120327, GHvJNA, JMH v Rewachand

Algemeen bekend merk Unieverdrag van Parijs: Hollister Co. geen algemeen bekend merk op Antillen. Het Hof gaat voorbij aan hetgeen JMH in het kader van art. 6bis UvP heeft gesteld omtrent de “wereldwijde bekendheid” van Hollister Co. Dat is namelijk in dit kader niet het juiste toetscriterium.  Geen depot te kwader trouw 

 

2011

 

IEPT20110930, GHvJ, Diageo v Sriram

Antilliaans merkenrecht: Geen gegronde reden voor verzet tegen verwijderen identificatiecodes

 

IEPT20110427, Gerecht Aruba, FLPD

Kosteloze exploitatielicentie: een redelijke uitleg van artikel 2 van de overeen-komst mee dat partijen met de overeenkomst heb-ben beoogd dat FLPD zonder enige vergoeding ver-schuldigd te zijn het recht kreeg het spel Bingo5 te exploiteren in Aruba, door het op de nationale tele-visie uit te zenden of in enige andere vorm. Deze uitleg brengt mee dat een later beroep van [eiser] op andere intellectuele eigendomsrechten (wat daar ook van zij) in strijd is met de strekking van de overeenkomst. Duur licentie beperkt tot duur auteursrecht.

 

IEPT20110419, GHvJNA, Vansh v Utrima

Rechtverkrijgend merkgebruik:  Het Hof stelt bij zijn beoordeling voorop dat onder op het Arubaanse publiek gerichte reclameuitingen mede dienen te worden begrepen reclameuitingen die gericht zijn op toeristen die Aruba bezoeken. Door in bedoelde tijdschriften en kortingscoupons onder vermelding van haar merk reclame te maken voor de door haar verhandelde waren, teneinde aldus (ook) het Arubaanse publiek te bewegen tot het doen van aankopen in haar winkel op Sint Maarten, heeft Utrima in Aruba van dat merk ter onderscheiding van haar waar gebruik gemaakt in vorenbedoelde zin.
 

IEPT20110415, GHvJNA, Blue Flames v D Gas King

Onrechtmatig uitlokken wanprestatie exclusieve afvulverplichting gascilinders - merkinbreuk: Actief werven onder klanten Blue Flames en Sol en adverteren wetende dat degene die zo’n gascilinder aanbiedt wanprestatie jegens Blue Flames respectievelijk Sol pleegt.

 

2010

 

IEPT20101129, Gerecht Curaçao, JMH v Rewachand

Hollister Co geen algemeen bekend merk in 2007: Daarvoor dient namelijk gesteld en bij betwisting te worden bewezen dat de overgrote meerderheid van het daarvoor in aanmerking komende publiek met het merk bekend is. Een dergelijke bekendheid heeft JMH niet aannemelijk gemaakt.Geen depot te kwader trouw: voorgebruik heeft JMH niet aangetoond, ook niet met een verwijzing naar haar website hollister.com.

 

IEPT20100827, GHvJNAA, 7-Eleven v 7-Alive
Duur auteursrecht 7-Eleven logo verstreken: Door verloop van 50 jaar na eerste openbaarmaking in 1946. Het logo van 1968 kan niet als voldoende nieuw of vernieuwend worden aangemerkt om een zelfstandig karakter te hebben verkregen

 

IEPT20100510, GEANA, Playboy v Rewachand
Inbreuk niet aannemelijk gemaakt: een verklaring die niet is gebaseerd op een eigen waarneming van de desbetreffende intellectuele eigendomsmedewerker bij Playboy maar op informatie die uit tweede hand is verkregen. Er zijn geen foto’s bij de verklaring overgelegd, noch zijn er bewijsaankopen gedaan en/of is er bewijsbeslag gelegd. Registratie merk geen gebruik 

 

2009

 

IEPT20090616, GHvJNAA, Abercrombie & Fitch v Von Dutch
Depot te kwader trouw: gebruik merk op website is voldoende gebruik in Aruba: de website van Abercrombie & Fitch c.s. is in voldoende mate mede gericht op verkoop van de kleding aan het publiek in Aruba. Daarom leveren reeds die omstandigheden gebruik op door Abercrombie & Fitch c.s. van het door hen gepretendeerde beeldmerk in Aruba, anders dan het GEA heeft geoordeeld. Overeenstemmende totaalindruk Moose-merken.

 

IEPT20090526, GHvJNAA, Carribean Cartographics

Geen auteursrechtelijke bescherming: De in de Smart Diving Road Map opgenomen registers van straatnamen, hotels, stranden en andere locaties vertonen uiteraard wel overeenkomsten, maar ook verschillen, en kunnen niet worden aangemerkt als kennelijk van de Drive & Dive Road Map te zijn gekopieerd. Geen slaafse nabootsing: Kaart niet wezenlijk onderscheidend van andere kaarten. Geen ongeoorloofde concurrentie ex-werknemers