(b) Overeenstemmend ouder merk - soortgelijke waren of diensten

Print this page
Auteur:
Th.C.J.A. van Engelen, N.F. de Bruin

  naar IE-Beginselen   

 

Gerechtshoven

 

IEPT20180814, Hof Den Haag, Porsche

Overeenstemming tussen P@RSCHE en PORSCHE. Vordering tot nietigverklaring inschrijving woordmerk P@RSCHE komt voor toewijzing in aanmerking. Gezien de visuele en auditieve overeenstemming, de overeenstemming in waren en diensten en grote onderscheidingskracht van het oudere merk PORSCHE, bestaat gevaar voor verwarring.

 

IEPT20180731, Hof Den Haag, Jaguar v Compagnia Del Viaggio

Overeenstemming tussen springende jaguar merken. Grote mate van visuele overeenstemming door identiek dominant woordelement (Jaguar) hetgeen bij het beeldmerk wordt versterkt door een afgebeelde springende jaguar. Ook auditief en begripsmatig sprake van grote overeenstemming. De uitspraak van het woord JAGUAR is immers identiek en het gaat telkens om een (springende) jaguar. Waren deels identiek en deels in hoge mate soortgelijk, hierdoor is - temeer nu de merken van Jaguar grote bekendheid genieten - sprake van verwarringsgevaar.

 

IEPT20180529, Hof Den Haag, KPN v KPP

Oppositie tegen inschrijving Benelux woordmerk PN alsnog toegewezen wegens verwarringsgevaar. Op zijn minst geringe visuele overeenstemming. Op zijn minst geringe auditieve overeenstemming. Merken KPN hebben sterk onderscheidend vermogen. KPN heeft dit uitvoerig onderbouwd in haar verzoekschrift en KPP heeft in haar verweerschrift erkend dat de merken in Nederland bekende merken zijn. Waren en diensten deels identiek en deels in hoge mate soortgelijk.

 

IEPT20161206, Hof Den Haag, Yellow Strom

Overstemming teken YELLO en merk YELLOW IDEAS. Woordmerk “YELLO” niet beschrijvend voor stroom/elektriciteit. “YELLOW” is dominant bestanddeel in woord/-beeldmerk “YELLOW IDEAS” en woord “IDEAS” is beschrijvend voor diensten waarvoor teken is gedeponeerd. Er is sprake van visuele en auditieve overeenstemming, gelet op de visuele en auditieve gelijkenis tussen de woorden YELLO en YELLOW. Diensten deels identiek, deels sterk soortgelijk. Verwarringsgevaar tussen betrokken merken, gelet op overeenstemming en deels identieke en soortgelijke diensten. Het hof acht verwarringsgevaar aanwezig.

 

IEPT20150630, Hof Den Haag, DSQ v DF-I en DF-II

Soortgelijkheid waren onvoldoende onderbouwd. Opposities tegen (I) JUST DEAN en (II) DEAN RICH.  DSQ heeft onvoldoende onderbouwd dat er sprake is van soortgelijke waren waardoor de oppositie dient te worden afgewezen.

 

Rechtbanken 

IEPT20220623, Rb Zeeland-West-Brabant, Tereco v Schuttingdeal

Van een merkinbreuk op basis van art. 2.20 lid 2 sub b BVIE is geen sprake. Het voornemen van Tereco haar merk te gaan gebruiken in een groene kleurstelling, ontbeert relevantie. Geen sprake van een auteursrechtelijke inbreuk. Herstelvonnis: Merk was in spiegelbeeld gepubliceerd in het vonnis.

 

IEPT20161026, Rb Den Haag, Porsche

Overeenstemming tussen P@RSCHE en PORSCHE. Sterke auditieve en visuele overeenstemming vanwege de gemeenschappelijke letters P.RSCHE. De klassen waarvoor de merken zijn ingeschreven zijn identiek. Porsche is een bekend merk. Vordering nietigverklaring depot is toewijsbaar op grond van verwarringsgevaar De alternatieve grondslagen voor de nietigverklaring, te weten de ‘sub c’-grondslag en het depot te kwader trouw, kunnen bij deze stand van zaken onbesproken blijven.

 

IEPT20150722, Rb Midden Nederland, The Crystal Music Company

Overeenstemmende merken voor muziekinstrumenten. Beneluxwoordmerk “LUCIDPIANOS” nietig en inbreukmakend door verwarringsgevaar met ouder woordmerk ‘LUCIDPIANO’: overeenstemmende tekens en soortgelijke waren.